Europos Komisija atmetė nuogąstavimus, kad elektromobilių revoliucija ateinančiais metais daugiausia apsiribos turtingesnėmis valstybėmis narėmis, tvirtindama, kad privalomi tikslai ir nuolatinės viešosios bei privačios investicijos padidins įkrovimo infrastruktūros lygybę visose 27 ES šalyse.
Remiantis Europos Audito Rūmų ataskaita, šiuo metu beveik 70 % elektromobilių įkrovimo punktų yra Nyderlanduose, Vokietijoje ir Prancūzijoje, o Rytų ir kai kurios Pietų Europos šalys gerokai atsilieka.
Tai sukėlė susirūpinimą, kad Europa pasidalijo į dvi dalis, kai vienos ES šalys gali greičiau pereiti prie elektrinio mobilumo, nei kitos.
Tačiau Heraldas Ruijtersas, Europos Komisijos investicijų į naujovišką ir tvarų transportą vadovas, sakė EURACTIV, kad ES finansavimas padės ištaisyti šį neatitikimą.
„Iš esmės Nyderlandai ir Vokietija didelių problemų nebeturi, nes turi gerą infrastruktūrą. Taigi, dabar labai žiūrime į Rytų Europą ir Pietų Europą”, – sakė jis.
„Turiu daug paraiškų iš Ispanijos, Portugalijos ir Italijos, todėl jau dabar galiu numatyti, kad ateinančiais metais jie bus aptarti. Taigi, dabar daug dėmesio skiriame rytams”, – pridūrė jis.
Tiek automobilių pramonė, tiek žaliosios kampanijos dalyviai ragino didinti investicijas į įkrovimo stotis visoje ES, teigdami, kad vartotojai nepersės prie elektromobilių tol, kol nesijaus užtikrinti, kad bus sukurtas tvirtas įkrovimo tinklas, panašus į dabartinį benzino ir dyzelinių stočių.
Reaguodamas į tai, H. Ruijtersas nurodė ES teisės aktus, dėl kurių šiuo metu derasi valstybės narės ir Europos Parlamentas. Jie nustatys įkrovimo stotelių, kurias turi įrengti kiekviena ES šalis, skaičiaus taisykles.
Remiantis Parlamento pozicija, valstybės narės iki 2026 m. turėtų pastatyti elektromobilių įkrovimo punktus ne rečiau kaip kas 60 km pagrindiniuose greitkeliuose.
„Alternatyvių degalų infrastruktūros teisės aktai numato, ką valstybės narės turi turėti iki tam tikros datos”, – sakė jis. „Žinoma, jūs negalite to visiškai palikti rinkai. Štai, kodėl mes turime šią reguliavimo sistemą kartu su įvairiomis [finansavimo] priemonėmis.
ES teisės aktų leidėjai taip pat neseniai susitarė nuo 2035 m. uždrausti prekiauti taršiais automobiliais ir furgonais, o tai privers masiškai pereiti prie elektrinių transporto priemonių. Perėjimas prie nulinės emisijos transporto priemonių yra visos ES pastangos sumažinti transporto sektoriaus išmetamą anglies dioksido kiekį – tai gyvybiškai svarbus bloko anglies dvideginio išmetimo mažinimo elementas.
Šis straipsnis remiasi ataskaitos „Reimagining Europe’s Transport system” dalimi.